Zakelijke telefonie is niet alleen interessant voor de grote ondernemingen, maar juist ook voor het midden en klein bedrijf (MKB) erg interessant (dit geldt voor alle telefonie diensten).

De beste optie hangt natuurlijk van uw wensen en behoeftes af. De traditionele telecommunicatie aanbieders zoals KPN en ook de mobiele aanbieders zoals Vodafone bieden ook zakelijke telefonie. Echter altijd in een strak keurslijf en vaak minder passend voor het MKB. Wanneer zakelijke telefonie dan ook nog gecombineerd moet worden met zakelijk internet en zakelijk mobiel, dan wordt het nog ingewikkelder (en duurder). Het is dus belangrijk te begrijpen wat de voordelen zijn voor het MKB met betrekking tot zakelijke telefonie, zakelijk mobiel, zakelijk internet, eventueel VoIP en mogelijk de integratie van al deze diensten met de eigen toepassingen binnen de MKB organisatie.

Zakelijke telefonie

De term zakelijk mobiel duidt op het zakelijk gebruik van mobiele telefoons binnen zakelijke telefonie. Het gebruik van de GSM of de smartphone biedt de mogelijkheid om zeer goedkoop met collega’s onderling te communiceren. De VoIP telefooncentrale die u inzet bij zakelijke telefonie zorgt voor het doorsturen van het telefoonverkeer. Uw mobiele medewerkers worden via deze (virtuele) telefooncentrale verbonden. De bellers merken dit niet en ervaren het alsof u via uw vaste nummer bereikt bent.

Het internet is voor de meeste bedrijven van strategisch belang geworden. De term zakelijk internet draagt ertoe bij dat u eisen stelt aan uw internetverbinding en –provider, niet alleen met betrekking tot snelheid, beschikbaarheid, maar zeker ook veiligheid en beveiliging. U wilt met optimale snelheden en beschikbaarheid gebruik kunnen maken van het zakelijk internet en toch een lagere factuur ontvangen aan het einde van de maand. De juiste telecommunicatiespecialist zet de mogelijkheden voor u op een rijtje voor zakelijk internet binnen zakelijke telefonie.

Zoals duidelijk zal zijn, staat de ondernemer in het middelpunt wanneer het gaat om zakelijke telefonie. Met andere woorden, dat men om de nieuwe manier van telefoneren te gebruiken techniek en dergelijke nodig heeft, is logisch, maar niet het probleem van de klant. Dit alles wordt volledig transparant en eenvoudig verzorgd, zonder dat de ondernemer hierover na hoeft te denken. Mogelijk dat hij wil meedenken over de kleur van de telefoontoestellen (en natuurlijk ook de mobiele handsets (in vaktermen DECT-telefoons genoemd)) en de aantallen, die hij nodig heeft voor het gebruik van zakelijke telefonie.

 De onderliggende infrastructuur, de (virtuele) telefooncentrale, die overigens ergens in een Datacentrum staat en volledig beveiligd is, nummerplannen, inrichting en beheer worden allemaal voor de ondernemer verzorg. Wanneer hij wil kan de complete zakelijke telefonie afhandeling voor hem verzorgd worden. Hij bepaalt slechts het aantal nummers, toestellen (vast en mobiel), voicemails, homeoffices en dergelijke, de uitvoering en het beheer wordt voor hem uitgevoerd. Daar zakelijke telefonie enorm flexibel is ten opzichte van de traditionele telefonie, kan er continue veel gewijzigd worden. Er kunnen nummers en toestellen toegevoegd en/of verwijderd worden – met als voordeel dat er slechts betaald wordt naar gebruik – mensen kunnen van locatie veranderen. Het hoeft slechts doorgegeven te worden en de wijzigingen worden ingezet. Het woord techniek, iets dat de gemiddeld MKB-er niet kent, komt niet voor in het jargon. Geld is overigens een woord dat iedere MKB-er zeer goed kent. Naast de enorme flexibiliteit en eenvoudig beheer, kost zakelijke telefonie duidelijk minder dan traditionele telefonie. En omdat geld sparen iets is wat MKB-ers graag doen, is zakelijke telefonie absoluut iets voor hun.